Reklama

Poznaj prawne regulacje chroniące prawa kupujących ustanowione w Polsce oraz na terenie Unii Europejskiej.

Prawo do składania reklamacji

Każdy produkt kupiony na terenie Unii Europejskiej można reklamować w ciągu 2 lat od dnia, kiedy go dostarczono. Jeżeli sprzedający nie będzie chciał uwzględnić roszczeń konsumenta, powinien się on zwrócić o pomoc rzecznika praw konsumenta. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego spoza Unii należy zgłoś sprawę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Aby w razie sporu móc udowodnić swoje racje, warto zachować korespondencję ze sprzedawcą. Wydrukuj lub wykonaj zrzut ekranu do pliku graficznego strony, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. W ten sam sposób zachowaj obraz strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystałeś, zapisz kopię umowy oraz regulaminu sklepu. Nie kasuj korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później niż w chwili dostawy powinieneś otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.

Podstawa prawna dla świadczenia usług drogą elektroniczną  w Polsce

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
  • Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Reklama

Podstawa prawna dla transakcji elektronicznych w UE

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/44/WE z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2000/31/EC z dnia 8 czerwca 2000 roku o niektórych aspektach prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (Dyrektywa o handlu elektronicznym)Ustawowe terminy dla prawa konsumenta w UE.

Ustawowe terminy dla prawa w UE

  • 14 dni na odstąpienie od umowy w przypadku umów o świadczenie usług - od dnia zawarcia umowy, w przypadku umów sprzedaży - od dnia, w którym konsument otrzymał towar.
  • 14 dni na odesłanie towaru do przedsiębiorcy w przypadku odstąpienia od umowy.
  • 30 dni na dostarczenie towaru do konsumenta, jeżeli strony nie ustaliły inaczej.
  • 2 lata odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową
  • 14 dni na ustosunkowanie się przedsiębiorcy do złożonej reklamacji konsumenckiej - w przypadku gdy ma zastosowanie prawo polskie.
  • 14 dni na wykonanie obowiązków gwaranta, o ile karta gwarancyjna nie stanowi inaczej - w przypadku gdy ma zastosowanie prawo polskie.