Reklama

1.     Sprawdź wiarygodność sprzedawcy 

Weryfikowanie rzetelności sklepu warto zacząć od sprawdzenia informacji w zakładce "Kontakt" lub "O firmie". Zwróćmy uwagę, czy sklep ma zarejestrowaną działalność gospodarczą, a tym samym posiada aktywne numery REGON, NIP, KRS. Autentyczność ciągu cyfr można sprawdzić on-line w rządowych rejestrach EKRS i CEIDG oraz europejskim VIES (potwierdzenie numeru VAT).  Dodatkowym atutem potwierdzającym wiarygodność sklepu będzie posiadanie certyfikatu Trusted Shops lub Euro-Label. 
To powinno dać nam pełny obraz stanu faktycznego tego podmiotu gospodarczego. 

2.     Aktywny protokół SSL i bezpieczeństwo płatności

Szyfrowanie danych to jeden z podstawowych wymogów, jakie powinien spełnić każdy internetowy przedsiębiorca, chcący zagwarantować bezpieczne zakupy w internecie. Jeśli przed adresem www widnieje szyfrowana wersja "https://", a kłódka znajdująca się na pasku przeglądarki świeci się na zielono, to oznaczy, że wszystkie dane są bezpiecznie szyfrowane za pomocą protokołu SSL (ang. Secure Sockets Layer). Certyfikat ten chroni poufne dane przed przechwyceniem (np. dane do kart kredytowych). 

3. Przetwarzanie danych osobowych

Reklama

Zgodnie z regulacjami RODO, zaraz po wejściu na stronę sklep powinien nas dokładnie poinformować, jakie dane gromadzi (nawet bez rejestracji czy logowania się do serwisu) oraz zagwarantować do nich pełen dostęp. To samo tyczy się przetwarzania danych poufnych, zgód niezbędnych do realizacji zamówienia i zgód marketingowych. Wszystkie te informacje powinny w zwięzły sposób określać wykorzystanie danych oraz możliwość ich usunięcia.Żadna ze zgód nie powinna być domyślnie zaakceptowana. Jeśli sklep wymusza na nas np. zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych, to powinniśmy czym prędzej poszukać lepszego miejsca do zrobienia zakupów.

4.     Opinie o sklepie

Za każdym razem, gdy robimy zakupy w nowym sklepie, warto zaznajomić się z opiniami na jego temat. Jeśli przypadkiem trafiliśmy na sklep, który jest "atrapą" (czyli zwykłym oszustwem) lub sprzedaje niskiej jakości produkty, to opinie użytkowników szybko wyperswadują nam impulsywne zakupy. 


Podczas czytania opinii, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że część nich może być "kupiona", czyli pisana na zamówienie przedsiębiorcy przez copywriterów lub konkurencję. Tego typu komentarze można jednak łatwo wychwycić, bo z reguły są do siebie bardzo podobne i pisane nienaturalnym językiem. Takie nieuczciwe praktyki stosuje niestety wiele firm, chcących zyskać przewagę nad konkurencją, a anonimowość komentarzy powoduje, że klienci często nie do końca zgodnie z prawdą bardzo surowo oceniają zakupy. Dlatego warto korzystać ze sprawdzonych źródeł opinii.

5.     Zachowaj potwierdzenie zakupu

Mailowe potwierdzenie złożenia zamówienia to dowód na zawarcie umowy ze sprzedawcą. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że wymaganie od klienta paragonu, np. w przypadku reklamacji czy też uwzględnienia rękojmi nie może być obowiązkowe w świetle obowiązującego prawa. Niektóre sklepy całkowicie zrezygnowały już z paragonów. Jeśli sklep internetowy nie prowadzi sprzedaży stacjonarnej i nie przyjmuje wpłat gotówkowych, to nie ma on wtedy obowiązku wystawiania paragonów (generowane są jedynie faktury VAT).Jeżeli przedsiębiorca ogłosi bankructwo i nie będzie w stanie zrealizować opłaconego przez nas zamówienia, to będziemy posiadać dowód potwierdzający zawarcie umowy sprzedaży. Dobrą praktyką jest także robienie zrzutów ekranu z potwierdzeniem złożenia zamówienia. Wszystkie te środki zapobiegawcze ułatwią nam uzyskanie ewentualnego odszkodowania. 

6.     Twórz bezpieczne hasła 

Nawet najlepsze zabezpieczenie dostępu okazuje się bezużyteczne, jeżeli hakerzy mogą je łatwo obejść, wpisując jako hasło na przykład "123456''. Równie szybko można złamać hasła w postaci popularnych kombinacji obejmujących imiona dzieci i daty ich urodzenia. Aby uzyskać dostęp do danych logowania do sklepów internetowych, cyberprzestępcy często przeprowadzają tzw. "ataki słownikowe". 

Aby zabezpieczyć się przed takimi atakami, należy stworzyć bezpieczne hasła dla każdego serwisu internetowego. W takiej sytuacji pomocne są specjalne narzędzia do zarządzania hasłami. Jeżeli nie posiadasz takiego programu, stosuj się do następującej reguły: nigdy nie używaj w hasłach słów, które można znaleźć w słowniku. Bezpieczne hasło składa się z kombinacji liter, cyfr oraz znaków specjalnych i ma przynajmniej 8 znaków. Warto wysilić się nad wymyśleniem takiego hasła z jeszcze jednego powodu - to dobra gimnastyka dla umysłu.

7.     Prawna ochrona konsumentów

Pamiętajmy, że polskie prawo zawiera wiele przepisów chroniących prawa osób kupujących w internecie. Warto je znać, żeby nie dać się oszukać. Sklep może postawić różne warunki w regulaminie, ale i tak najważniejsza jest ustawa chroniąca prawa konsumenta. Badania pokazują, że jako jeden z powodów obaw przed zakupami w Internecie 15 proc. Polaków wymienia ewentualne problemy ze zwrotem. Tymczasem jest to obszar bardzo precyzyjnie regulowany. Przepisy zapewniają 14 dni na zwrot produktów kupionych przez Internet bez podania przyczyny, a klient jest obciążony tylko kosztem przesyłki zwrotnej. Usługodawca natomiast powinien niezwłocznie zwrócić konsumentowi pieniądze, nie później niż w ciągu 14 dni.

8.     Prawo do składania reklamacji

Każdy produkt kupiony na terenie Unii Europejskiej można reklamować w ciągu 2 lat od dnia, kiedy go dostarczono. Jeżeli sprzedający nie będzie chciał uwzględnić roszczeń konsumenta, powinien się on zwrócić o pomoc rzecznika praw konsumenta. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego spoza Unii należy zgłoś sprawę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Aby w razie sporu móc udowodnić swoje racje, warto  zachować korespondencję ze sprzedawcą. Wydrukuj lub wykonaj zrzut ekranu do pliku graficznego strony, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. W ten sam sposób zachowaj obraz strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystałeś, zapisz kopię umowy oraz regulaminu sklepu. Nie kasuj korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później niż w chwili dostawy powinieneś otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.